Stafett for livet Kristiansand 2026 samlet også i år hundrevis av mennesker til et døgn preget av fellesskap, håp, støtte og solidaritet for alle som er berørt av kreft. Arrangementet, som er i regi av Kreftforeningen, er en del av det internasjonale konseptet Relay for Life, som arrangeres i over 35 land verden over.
Stafetten varer i 24 timer og symboliserer at kreftsykdom aldri tar pause. Gjennom hele døgnet går eller løper deltakerne runder sammen, ikke mot hverandre, men med og for hverandre. Underveis arrangeres åpningsseremoni, fighterrunde, lysseremoni og en rekke aktiviteter som gir rom for både alvor, minner, håp og glede.
Et sentralt element i stafetten er «fighterne», mennesker som lever med eller har gjennomgått kreftsykdom. De er arrangementets æresgjester og står i sentrum gjennom hele helgen. Samtidig er stafetten en viktig møteplass hvor frivillighet, omsorg og lokal dugnadsånd står sterkt, og hvor lag, organisasjoner, næringsliv og enkeltpersoner bidrar sammen.

I tillegg til å skape fellesskap samler stafetten inn betydelige midler til kreftsaken. Midlene går til forskning, informasjon, forebygging, politisk påvirkningsarbeid og støtte til mennesker som lever med kreft og deres pårørende. Gjennom årene har stafetten utviklet seg til å bli en viktig arena for synlighet, engasjement og solidaritet i lokalsamfunn over hele landet.
En voksende bevegelse
Stafett for livet Kristiansand 2026 er en del av en stadig voksende bevegelse, og i 2026 arrangeres det hele 17 Stafett for livet arrangementer i Norge. I Agder står også Stafett for livet Mandal 2026 for tur 30.–31. mai, før Stafett for livet Arendal / Grimstad 2026 arrangeres 5.–6. september.
Munn og halskreftforeningen Sør Norge deltok under stafetten i Kristiansand med eget lag og informasjonstelt, hvor foreningen møtte deltakere, pårørende og besøkende gjennom hele helgen. Foreningen satser også på å være til stede under stafettene både i Mandal og Arendal/ Grimstad for å bidra med informasjon, støtte og fellesskap for mennesker berørt av kreft.

Munn- og Halskreftforeningen representert ved Venke Larsen og Ove Ødegård Nilsen
En morsom og samtidig imponerende detalj fra årets stafett er at deltakerne samlet gikk og løp hele 58 900 runder, tilsvarende rundt 23 500 kilometer. Det tilsvarer faktisk en tur retur reise mellom Oslo og Bangkok, et sterkt symbol på den enorme innsatsen, utholdenheten og fellesskapsfølelsen som preget stafetten gjennom hele døgnet.
Helseministeren besøkte stafetten.
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre holdt en varm og personlig hilsen under åpningsermonien. Han rettet en særlig takk til fighterne, kreftrammede og overlevere, som han beskrev som arrangementets æresgjester, og fremhevet den sterke støtten fra familie, venner, frivillige og lokalsamfunnet.
Vestre understreket at kreft berører nesten alle i Norge men samtidig løftet han fram de positive fremskrittene innen behandling, hvor tre av fire nå overlever kreftsykdom. Han pekte på betydningen av å sikre god livskvalitet også etter behandling, og viste til regjeringens 10-årige kreftstrategi med mål om både økt overlevelse og bedre liv etter kreft.
Han ga også stor ros til Kreftforeningen for deres uvurderlige arbeid med støtte til pasienter og pårørende, kreftforskning og arbeidet for bedre behandlingstilbud. Avslutningsvis beskrev han stafetten som «Norge på sitt beste», et symbol på fellesskap, støtte og omsorg.

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Pårørendestøtte
Kreftforeningens avdelingsleder i Pasient- og pårørendestøtte Jacob Conradi løftet i sin tale fram betydningen av fellesskap, støtte og omsorg for mennesker som lever med kreft og inkluderte både pasienter, pårørende og etterlatte.
Conradi understreket viktigheten av gode overganger mellom sykehus og kommuner, og trakk fram samarbeidet ved Sørlandet sykehus HF og i Agder som et godt eksempel på hvordan kreftforløp kan organiseres på en trygg og effektiv måte. Han fremhevet at Sørlandet går foran og viser vei i arbeidet med helhetlig oppfølging av kreftpasienter. Videre satte han ord på alvoret mange lever med, frykten for sykdom, tap og savn, samtidig som han uttrykte håp om at stafetten kunne gi varme, støtte og følelsen av å ikke stå alene og hvordan fellesskapet kan være en støtte i tunge tider.

Jacob Conradi leder an i Fightertoget. (foto: Jacob Conradi)
Internasjonal inspirasjon og nordisk samarbeid
Årets stafett fikk også internasjonalt besøk og stor anerkjennelse. Representanter fra Cancerfonden i Sverige og den nye norske stafetten Stafett for livet Jæren deltok for å hente inspirasjon og erfaringer fra Kristiansand, som siden oppstarten i 2018 har vært en viktig inspirasjonskilde for mange andre stafetter både nasjonalt og internasjonalt.
Det ble fremhevet hvordan Stafett for livet nå arrangeres i 36 land verden over, med Peru som nyeste tilskudd. Samtidig ble det løftet fram hvordan stafetten skaper et unikt fellesskap på tvers av Norden.
Representanter fra Cancerfonden fortalte om etableringen av stafetter i Sverige, hvor nye stafetter nå planlegges og de uttrykte stor takknemlighet for den varme mottakelsen i Kristiansand og beskrev arrangementet som både inspirerende og lærerikt.
Frivilligheten som bærer arrangementet

Kreftforeningens regionleder i Agder Geir Wehus takker de frivillige
Kreftforeningens regionleder i Agder Geir Wehus oppsummerte helgen som sterk, rørende og fylt av solidaritet. Han beskrev hvordan mennesker i alle aldre og livssituasjoner hadde deltatt gjennom hele døgnet, gående, løpende, med barnevogn og rullestol, mens noen sov i hengekøyer og andre rett på bakken, og med et smil fortalte han også at det hadde gått med rundt 120 liter kaffe gjennom arrangementet.
Wehus fremhevet at årets stafett, den syvende i Kristiansand, kanskje var den best organiserte så langt. Han ga særlig ros til stafettleder Maylin og nestleder Kristin, sammen med resten av ledergruppen og de rundt 30 frivillige som hadde lagt ned et enormt arbeid for å skape arrangementet.
Han understreket at stafetten i stor grad bæres fram av frivillige krefter, støttet av samarbeidspartnere og lokalt næringsliv som har bidratt med både mat, utstyr og praktisk hjelp. Videre trakk han fram hvordan stafetten handler om å stå sammen, om håp, nettverk og fellesskap, og hvordan både glede og sorg blir lettere å bære når man deler dem med andre.
Wehus viste også til de nyeste krefttallene, hvor mer enn 40 000 mennesker årlig får kreft i Norge, inkludert 2396 personer i Agder i 2025. Samtidig pekte han på positive utviklingstrekk, blant annet nedgang i livmorhalskreft som følge av screening og vaksinasjon.
Avslutningsvis takket han alle frivillige, deltakere, samarbeidspartnere og besøkende før ledergruppen og de frivillige ble invitert opp på scenen til publikums varme applaus for innsatsen gjennom hele helgen.
Han anbefalte alle å oppsøke Stafett for livet når den kommer til ditt nærområde.
Tekst og bilde: Ove Ødegård Nilsen, lokallagsleder i Munn- og halskreftforeningen Sør-Norge